Inteligente infolijnen

Dana heeft het licht gezien. Zij heeft een doel: ze wil (eigenlijk al heel lang) bij de bereden politie. Ze heeft besloten om hiervoor te gaan. En dat steunen we.
Om dit te bereiken moet ze eerst naar de politieschool en om hier toegelaten te worden gaat ze nu een MBO opleiding doen: Sport en Paard op het Wellantcollege in Dordrecht.
Ze wil – onder toezicht van opa en oma – zelfstandig gaan wonen. Dus hebben we haar ingeschreven bij woonkeus. Dit is van de gemeente Dordrecht en zij wijzen woningen toe adhv een puntensysteem. Via de website hebben we Dana ingeschreven. Het systeem van toewijzing is pas veranderd en we weten niet goed hoe het werkt. Dana weet van een vriendin dat er in een jongerencomplex een flatje leeg komt en daar zou ze heel graag willen wonen. Hoe nu verder?
Op de site staat een telefoonnummer. Maar het is een 0900 nummer en die kunnen we vanuit buitenland niet bellen. Dus sturen we een mailtje of ze ook een vast nummer hebben, de meeste bedrijven hebben een speciaal nummer voor mensen die vanuit buitenland bellen.
We krijgen keurig een mailtje terug met een telefoonnummer: 0900-………
Okee. Niet begrepen. Nog een mailtje. Met nog duidelijker dat we dat niet kunnen bellen. Antwoord: voor vragen kunt u ons inlichtingennummer bellen: 0900-……
Ik dacht dat dit typerend was voor Curaçao. Maar in Nederland kunnen ze ook niet lezen en niet verder denken dan hun instructies.
Dus oma aan het werk gezet. Die gaat voor ons bellen. Na 3 dagen een bandje te hebben gekregen dat de afdeling niet bereikbaar was, lukt het op de 4e dag wel. Oma legt de situatie uit. En je raadt nooit wat voor antwoord ze krijgt.
Juist: dan moeten ze onze informatielijn bellen: 0900-……
Oma nog een keer uitgelegd dat we dat niet kunnen bellen. Hadden ze geen ander nummer? Nee dat hadden ze niet. Het adres gaven ze niet. Er was wel een postadres met postbusnummer. Met andere woorden: deze instantie wil zo weinig mogelijk contact met die altijd zeurende klant. Don’t call us, we call you-beleid. Ik dacht dat binnen de bedrijven in Nederland klantvriendelijkheid een belangrijke waarde is. Geldt zeker (nog steeds) niet voor overheidsinstanties.
En dat voor een dienstverlenende instantie.
 
We weten nu nog steeds niet hoe dat puntensysteem werkt en of wij in actie moeten komen als we een leuke woning zien op de site.
Maar volgende week ben ik in Nederland. En je raadt het al welk nummer ik ga bellen: 0900-………!